SELAMAT DATANG

Cari Blog Ini.....

Tuesday, November 16, 2010

SEJARAH AWAL BOLA SEPAK

1.0             

Menurut Bill Muray, pakar sejarah bola sepak, dalam bukunya The World Game: A History of Soccer, sepak bola sudah dimainkan sejak awal Masehi. Saat itu, orang-orang di era Mesir Kuno sudah mengenal permainan membawa dan menendang bola yang dibuat dari buntalan kain linen. Sejarah Yunani Purba juga mencatat ada sebuah permainan yang disebut episcuro, permainan menggunakan bola. Bukti itu tergambar pada relief-relief di dinding muzium yang melukiskan anak muda memegang bola bulat dan memainkannya dengan paha.
Manusia bermain bola sejak beribu-ribu tahun dahulu, dipercayai bahawa orang-orang Indian Amerika Selatan telah mencipta bola elestik yang pertama ribuan tahun dahulu.
Berdasarkan sejarah, bola dahulu diperbuat daripada kulit haiwan, pundi haiwan ataupun tengkorak manusia,menurut lagenda pada zaman pertengahan dahulu sebilangan penduduk kampung akan menendang tengkorak disepanjang laluan ke kampung yang bersebelahan kemudian menendang masuk ke dalam kotak di kampung berkenan, tindakan itu akan dibalas dengan cara yang sama oleh kampung yang bersebelahan.
Semasa dinasti Ts'in dan Han Dynasties (255 BC-220 AD), orang-orang cina bermain 'tsu chu' iaitu permainan bola yang mana bola diperbuat dari kulit haiwan, mereka menjaringkan gol melalui jaring yang diikat antara dua tiang. Orang Greek dan Roman juga bermain bola sejak ribuan tahun dahulu, mereka menggunakan kaki atau membawa dengan tangan.



No comments:

Post a Comment